Zasada korzyści w świetle uchwały Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA)
-
Fakty sprawdzoneNasze artykuły są oparte o przepisy prawa, orzecznictwo sądów oraz doświadczenie kancelarii.
Po otrzymaniu zgłoszenia elektronicznego, odpowiadamy w ciągu 24 godzin. Jeszcze szybciej można skontaktować się z nami przez telefon.
Duża i mała zasady korzyści – różnice i wpływ na wysokość odszkodowań
Sednem sporu dotyczącego sposobu wyceny nieruchomości pod drogi było nieuwzględnianie przez rzeczoznawców majątkowych zapisów Ustawy o gospodarce nieruchomościami. Zgodnie z zawartą w tej ustawie „zasadą korzyści”, rzeczoznawca powinien wyceniać grunty, biorąc pod uwagę obecne ich wykorzystanie (np. cel rolny, usługowy) oraz przyszłe (cel drogowy). Jako podstawa do ustalenia odszkodowania w operacie szacunkowym (dokument z wyceną) powinna zostać wskazana wyższa z tych kwot.
Zamiast przywołanego powyżej sposobu, ograniczano się do przepisów Rozporządzenia w sprawie wyceny nieruchomości – czyli do „małej zasady korzyści”. Na czym ona polega? W przypadku, kiedy przeznaczenie nieruchomości, zgodne z celem wywłaszczenia (drogowe), powoduje zwiększenie jej wartości, podstawą szacowania wartości gruntów przejmowanych pod drogę jest wartość metra kwadratowego działki, z której dokonano podziału. Natomiast dla nieruchomości już fizycznie zajętych pod pas drogowy, przyjmuje się wartość gruntów przyległych. W obu sytuacjach istnieje możliwość podwyższenia oszacowanej wartości – maksymalnie o 50% – jeśli uzasadniają to warunki rynkowe.
Kluczowe jest, że przy obliczeniach pomija się wzrost wartości wynikający z celu publicznego, któremu służy inwestycja. Oznacza to, że rzeczoznawcy opierają się na aktualnym sposobie użytkowania nieruchomości, a nie na jej przyszłym wykorzystaniu (przeznaczeniu drogowym). W efekcie określane kwoty odszkodowania są zazwyczaj niższe niż byłyby przy zastosowaniu zasady korzyści.
Czy to koniec małej zasady korzyści?
Uchwała NSA wskazuje, że sposób określania wartości nieruchomości z zastosowaniem „małej zasady korzyści” zostaje ograniczony tylko do przypadków wycen, gdy nie ma porównywalnych cen transakcyjnych nieruchomości drogowych.