Rozporządzenie w sprawie ustaleń planu ogólnego gminy – projekt

Rozporządzenie w sprawie ustaleń planu ogólnego gminy – projekt

Minister Rozwoju i Technologii opublikował projekt Rozporządzenia w sprawie ustaleń planu ogólnego gminy oraz sposobu dokumentowania procedury przygotowania i uchwalenia planu ogólnego gminy. Przeczytaj nasz dzisiejszy artykuł i dowiedz się, jakie wytyczne zawiera ten dokument.

Spis treści
    Add a header to begin generating the table of contents

    Legislator udostępnił projekt Rozporządzenia Ministra Rozwoju i Technologii w sprawie ustaleń planu ogólnego gminy oraz sposobu dokumentowania procedury przygotowania i uchwalenia planu ogólnego gminy (dalej: rozporządzenie).

    Plan ogólny gmin to dokument, który po wdrożeniu zasad reformy systemu planowania przestrzennego ma zastąpić obecne studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy.

    Będzie on jednocześnie aktem prawa miejscowego, stanowiąc podstawę do wydania decyzji o warunkach zabudowy oraz dla uchwalanych miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego (Przeczytaj artykuł: Plan ogólny gminy w reformie systemu planowania przestrzennego).

    W dzisiejszym artykule omawiamy najistotniejsze z punktu widzenia mieszkańców (też inwestorów) danej gminy wytyczne, które stosowane będą podczas tworzenia planu ogólnego.

    Co określa projekt Rozporządzenia w sprawie ustaleń planu ogólnego gminy?

    Rozporządzenie określa (§ 1 rozporządzenia):

      • zasady wyznaczania granic obszaru uzupełniania zabudowy;
    •  
      • charakterystykę stref planistycznych, obejmującą profil funkcjonalny stref planistycznych, wartość wskaźnika korelacji chłonności zabudowy i intensywności zabudowy oraz wartość wskaźnika minimalnej powierzchni biologicznie czynnej;
    •  
      • zasady obliczania bilansu mieszkaniowego, w tym zapotrzebowania na nową zabudowę wyrażonego w liczbie mieszkańców oraz chłonności terenów niezabudowanych i luk w zabudowie;
    •  
      • zasady tworzenia katalogu stref planistycznych;
    •  
      • wymogi dokumentowania prac planistycznych.

    Jak mają być wyznaczane granice obszaru uzupełnienia zabudowy?

    Jednym z najważniejszych pojęć w reformie systemu planowania przestrzennego jest tzw. obszar uzupełnienia zabudowy. Jedynie nieruchomość na nim się znajdująca będzie mogła bowiem uzyskać decyzję o warunkach zabudowy (art. 61 ust. 1 pkt 1a znowelizowanej Ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, dalej: zupzp). Decyzja taka jest potrzebna do realizacji inwestycji budowlanej, jeżeli na danym obszarze nie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego.

    W projekcie rozporządzenia wskazano, że obszar uzupełniania zabudowy wyznacza się w granicach niewykraczających poza obszar określony poprzez wykonanie w pierwszej kolejności określenia zgrupowania nie mniej niż 5 budynków, pomiędzy którymi największa odległość nie przekracza 100 m. Uwzględnia się przy tym następujące rodzaje budynków według tzw. Klasyfikacji Środków Trwałych (§ 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia):

      • budynki przemysłowe,
    •  
      • budynki transportu i łączności,
    •  
      • budynki handlowo-usługowe,
    •  
      • budynki biurowe,
    •  
      • budynki szpitali i inne opieki zdrowotnej,
    •  
      • budynki oświaty, nauki i kultury oraz budynki sportowe,
    •  
      • budynki produkcyjne, usługowe i gospodarcze dla rolnictwa,
    •  
      • budynki mieszkalne,

    Następnie dokonuje się obrysu poprowadzonego w odległości 50 m od budynków położonych w zgrupowaniach (§ 2 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia). Do tego obszaru dodaje się obszary o powierzchni nie większej niż 10 000 m kw. ograniczone z każdej strony obrysem (§ 2 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia).

    Kolejnym krokiem jest odjęcie obszaru ograniczonego wyznaczonym obrysem oraz krzywą wewnątrz obszaru, o którym mowa w pkt 3 – w odległości 45 m od granicy tego obszaru (§ 2 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia).

    Dopuszcza się rozszerzenie granic obszaru uzupełniania zabudowy wyznaczonego w powyższy sposób, uwzględniając lokalne uwarunkowania, jednak nie więcej niż o 50% powierzchni tego obszaru (§ 2 ust. 2 rozporządzenia).

    Charakterystyka stref planistycznych w planie ogólnym gminy

    Kluczowa dla każdego, kto będzie miał styczność z planem ogólnym gminy, jest tzw. charakterystyka stref planistycznych. Obejmować ma ona profil funkcjonalny stref planistycznych, wartość wskaźnika korelacji chłonności zabudowy i intensywności zabudowy oraz wartość wskaźnika minimalnej powierzchni biologicznie czynnej (§ 3 ust. 1 rozporządzenia). Na podstawie tych informacji będą realizowane inwestycje budowlane.

    Skontaktuj się z nami w celu ustalenie szczegołów

    Potrzebujesz indywidualnego podejścia do Twojej sprawy?

    Skontaktujemy się z Tobą

    Nie masz czasu w tej chwili? Wypełnij formularz

    Blank Form (#2)

    W każdej strefie planistycznej funkcja uzupełniająca, obok terenów określonych w załączniku, ma obejmować tereny (§ 3 ust. 2 rozporządzenia):

      • komunikacji;
    •  
      • infrastruktury technicznej, o powierzchni nie większej niż 0,5 ha.

    W tzw. katalogu stref planistycznych wyznacza się następujące strefy wraz z określeniem parametrów i wskaźników urbanistycznych (13c ust. 2 zupzp):

      • strefa wielofunkcyjna z zabudową mieszkaniową wielorodzinną;
    •  
      • strefa wielofunkcyjna z zabudową mieszkaniową jednorodzinną;
    •  
      • strefa wielofunkcyjna z zabudową zagrodową;
    •  
      • strefa usługowa;
    •  
      • strefa handlu wielkopowierzchniowego;
    •  
      • strefa gospodarcza;
    •  
      • strefa produkcji rolniczej;
    •  
      • strefa infrastrukturalna;
    •  
      • strefa zieleni i rekreacji;
    •  
      • strefa cmentarzy;
    •  
      • strefa górnictwa;
    •  
      • strefa otwarta;
    •  
      • strefa komunikacyjna.

    Rozporządzenie dopuszcza przy tym wyznaczenie więcej niż jednej strefy planistycznej o tej samej nazwie i profilu funkcjonalnym różniących się wartościami parametrów i wskaźników urbanistycznych (§ 3 art. 2 rozporządzenia).

    Rozporządzenie w sprawie ustaleń planu ogólnego gminy – podsumowanie

    Projekt rozporządzenia Ministra Rozwoju i Technologii zawiera szczegółowe wytyczne, na których podstawie ma być tworzony plan ogólny gminy.

    Akt ten zastąpi obecne studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, służąc jako podstawa do wydania decyzji o warunkach zabudowy oraz uchwalania planów miejscowych. Kluczowe elementy rozporządzenia dotyczą:

      • Wyznaczania granic obszarów uzupełniania zabudowy: zasady opierają się na określeniu zgrupowania co najmniej 5 budynków w odległości nie większej niż 100 m od siebie. Obszar ten będzie następnie odpowiednio rozszerzany.
    •  
      • Charakterystyki stref planistycznych.
    •  
      • Bilansu mieszkaniowego: zawiera zasady obliczania zapotrzebowania na nową zabudowę wyrażoną w liczbie mieszkańców oraz potencjał terenów niezabudowanych.
    •  
      • Wymogi dokumentowania: określa standardy dokumentacji prac planistycznych.

    Rozporządzenie będzie mogło zostać ogłoszone po uzyskaniu niezbędnych opinii (m.in. Zespołu ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego) oraz po podpisie ministra.

    Źródła:

    • Projekt Rozporządzenia Ministra Rozwoju i Technologii w sprawie ustaleń planu ogólnego gminy oraz sposobu dokumentowania procedury przygotowania i uchwalenia planu ogólnego gminy
    • Ustawa z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw
    • Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym
    Projekt bez nazwy 4 1
    Plan Zagospodarowania Przestrzennego

    Termin przedawnienia roszczeń z tytułu szkody planistycznej a prowadzenie działalności gospodarczej

    Poszkodowani z tytułu uchwalenia lub zmiany planu miejscowego mogą dochodzić roszczeń, które mają charakter cywilnoprawny. Czy odnoszący się do tzw. szkody planistycznej termin przedawnienia będzie …

    Czytaj →
    Decyzja lokalizacyjna a roszczenie z tytułu szkody planistycznej
    Plan Zagospodarowania Przestrzennego

    Decyzja lokalizacyjna a roszczenie z tytułu szkody planistycznej

    Realizacja inwestycji celu publicznego ma ogromny wpływ na otoczenie. Nieruchomości na skutek wydania decyzji lokalizacyjnej mogą zyskać lub stracić na wartości. Zdarza się też, że …

    Czytaj →