{"id":6426,"date":"2023-01-20T10:46:12","date_gmt":"2023-01-20T10:46:12","guid":{"rendered":"https:\/\/www.inlegis.pl\/?p=6426"},"modified":"2024-02-15T11:52:44","modified_gmt":"2024-02-15T11:52:44","slug":"wywlaszczenie-lasu","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.inlegis.pl\/baza-wiedzy\/wywlaszczenie-nieruchomosci\/wywlaszczenie-lasu\/","title":{"rendered":"Wyw\u0142aszczenie lasu"},"content":{"rendered":"\t\t
W ca\u0142ym kraju ro\u015bnie liczba teren\u00f3w, kt\u00f3re maj\u0105 zosta\u0107 obj\u0119te wyw\u0142aszczeniami. Znaczn\u0105 ich cz\u0119\u015b\u0107 stanowi\u0105 lasy. <\/strong><\/p> Czym dok\u0142adnie s\u0105 grunty le\u015bne i na jakie odszkodowanie mog\u0105 liczy\u0107 ich w\u0142a\u015bciciele? Czy mo\u017cna wyci\u0105\u0107 drzewa na obszarze zagro\u017conym wyw\u0142aszczeniem i czy jest to op\u0142acalne ekonomicznie?<\/strong><\/p> \t\t Ambitne plany polskiego rz\u0105du przewiduj\u0105 w najbli\u017cszych latach realizacj\u0119 szeregu du\u017cych inwestycji: budow\u0119 Centralnego Portu Komunikacyjnego na zachodnim Mazowszu<\/a>, siatki nowych po\u0142\u0105cze\u0144 kolejowych \u2013 tzw. szprych przebiegaj\u0105cych z CPK do r\u00f3\u017cnych cz\u0119\u015bci kraju (w tym Kolei Du\u017cych Pr\u0119dko\u015bci<\/a>) oraz wielu projekt\u00f3w drogowych (autostrada A50, droga ekspresowa S10).<\/p> Szacuje si\u0119, \u017ce budowa CPK wraz z inwestycjami towarzysz\u0105cymi doprowadzi do kilkudziesi\u0119ciu tysi\u0119cy wyw\u0142aszcze\u0144 na terenie ca\u0142ego kraju.<\/p> Nowe projekty przebiegaj\u0105 cz\u0119sto przez prywatne grunty, na kt\u00f3rych znajduj\u0105 si\u0119 zabudowania, pola, \u0142\u0105ki oraz lasy.<\/p> Ca\u0142kowity obszar prywatnych las\u00f3w w Polsce wynosi 1786 tys. ha. Zajmuj\u0105 one 19,3% powierzchni og\u00f3lnej las\u00f3w; nale\u017c\u0105 do 3 mln w\u0142a\u015bcicieli i wsp\u00f3\u0142w\u0142a\u015bcicieli (Raport o stanie las\u00f3w w Polsce 2020, Lasy Pa\u0144stwowe).<\/p> Wyw\u0142aszczenie las\u00f3w w zwi\u0105zku z realizacj\u0105 wy\u017cej wymienionych inwestycji celu publicznego dotknie bardzo wielu z nich.<\/p> Zgodnie z definicj\u0105, zawart\u0105 w Ustawie z dnia 28 wrze\u015bnia 1991 r. o lasach (art. 3), lasem jest grunt:<\/p> Dodatkowo, blisko 300 tys. ha grunt\u00f3w rolnych pokrywaj\u0105 zadrzewienia spe\u0142niaj\u0105ce definicj\u0119 lasu, chocia\u017c dzia\u0142ki te nie zosta\u0142y przekwalifikowane na grunty le\u015bne<\/a>.<\/p> Zgodnie z polskim prawem, wyw\u0142aszczenia s\u0105 mo\u017cliwe jedynie wtedy, kiedy maj\u0105 na celu realizacj\u0119 inwestycji celu publicznego. Konieczne jest r\u00f3wnie\u017c zapewnienie by\u0142ym w\u0142a\u015bcicielom s\u0142usznych odszkodowa\u0144.<\/p> Wycena nieruchomo\u015bci w formie operatu szacunkowego stanowi podstaw\u0119 do ustalenia wysoko\u015bci odszkodowania<\/a>. Rzeczoznawca maj\u0105tkowy ustala warto\u015b\u0107 danego gruntu w oparciu o jego warto\u015b\u0107 rynkow\u0105. Preferowane jest w tym przypadku podej\u015bcie por\u00f3wnawcze.<\/p> Zgodnie z Rozporz\u0105dzeniem Rady Ministr\u00f3w z dnia 21 wrze\u015bnia 2004 r. w sprawie wyceny nieruchomo\u015bci i sporz\u0105dzania operatu szacunkowego (dalej: rozporz\u0105dzenie), opiera si\u0119 ono na analizie cen transakcyjnych nieruchomo\u015bci podobnych do nieruchomo\u015bci b\u0119d\u0105cej przedmiotem wyceny, a tak\u017ce ich cech wp\u0142ywaj\u0105cych na poziom cen (\u00a7 4 ust. 1 rozporz\u0105dzenia). Potrzebna jest do tego odpowiednia liczba ofert na rynku. Rzeczoznawcy pos\u0142uguj\u0105 si\u0119 przy tym:<\/p> Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomo\u015bciami (dalej: ugn) zastrzega w art. 135 ust. 2, \u017ce przy okre\u015blaniu warto\u015bci drzewostanu le\u015bnego albo zadrzewie\u0144<\/a>, mo\u017cna zastosowa\u0107 metod\u0119 odtworzeniow\u0105, gdzie oddzielnie okre\u015bla si\u0119 warto\u015b\u0107 gruntu i oddzielnie warto\u015b\u0107 jego cz\u0119\u015bci sk\u0142adowych.<\/p> Ma ona zastosowanie, gdy nie ma odpowiedniej liczby por\u00f3wnywalnych ofert dost\u0119pnych na rynku. Zgodnie z art. 135 ust. 5 ugn: je\u017celi w drzewostanie znajduj\u0105 si\u0119 materia\u0142y u\u017cytkowe, szacuje si\u0119 warto\u015b\u0107 drewna znajduj\u0105cego si\u0119 w tym drzewostanie. Je\u017celi w drzewostanie nie wyst\u0119puje materia\u0142 u\u017cytkowy lub warto\u015b\u0107 drewna, kt\u00f3re mo\u017ce by\u0107 pozyskane, jest ni\u017csza od koszt\u00f3w zalesienia i piel\u0119gnacji drzewostanu, szacuje si\u0119 koszty zalesienia oraz koszty piel\u0119gnacji drzewostanu do dnia wyw\u0142aszczenia.<\/p> \t\t<\/ul>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
Wyw\u0142aszczenia nieruchomo\u015bci na inwestycje celu publicznego<\/h2>
Czym jest las?<\/h2>
Jak odbywa si\u0119 wycena lasu?<\/h2>