Budowa drogi S8 na odcinku Ząbkowice Śląskie – Bardo zbliża się wielkimi krokami. Podczas ostatniego spotkania informacyjnego 21 listopada 2024 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zaprezentowała szczegóły inwestycji. Jej realizacja wiązać się będzie z przymusowym przejmowaniem nieruchomości pod drogę. Odszkodowania za wywłaszczenie zostaną ustalone odgórnie na podstawie wycen rzeczoznawców majątkowych.
Droga krajowa nr 8, na odcinku od Wrocławia do granicy z Czechami, jest obecnie zatłoczona i niebezpieczna. Budowa nowej trasy S8 pozwoli odciążyć ruch i zmniejszyć liczbę wypadków. Realizacja inwestycji wymaga jednocześnie przejęcia wielu prywatnych gruntów. Na ostatnim z serii sześciu spotkań w Przyłęku k. Barda mieszkańcy poznali szczegółowe plany inwestycji oraz zasady, na jakich Skarb Państwa przymusowo przejmie ich nieruchomości. Jak poinformowała GDDKiA, wniosek o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) zostanie przez wykonawcę drogi złożony już wiosną 2025 r.
Droga S8 Ząbkowice Śląskie – Bardo: szczegóły o inwestycji
Drogę ekspresową S8 Wrocław – Kłodzko, na trasie od węzła Ząbkowice Śląskie Północ (bez węzła) do węzła Bardo (z węzłem), zrealizuje konsorcjum firm Kobylarnia S.A. i Mirbud S.A. Prace na odcinku o długości 13,96 km obejmą m.in. budowę dwóch jezdni (dwupasowych), dwóch węzłów drogowych (Bardo i Ząbkowice Śląskie Wschód), dodatkowej infrastruktury dla pieszych i rowerzystów, przejazdów oraz wjazdów awaryjnych, a także systemów odwodnienia i ochrony środowiska. Realizacja projektu o wartości 378 mln zł ma potrwać 45 miesięcy.
Zaniepokojeni mieszkańcy sprawdzali, które nieruchomości pod drogę zabierze im Skarb Państwa.
Wywłaszczenia gruntów pod drogę S8 – czego obawiają się mieszkańcy?
Na spotkaniu ze zgromadzonymi tłumnie mieszkańcami przedstawiono mapę inwestycji. Droga będzie biegła przez tereny intensywnie wykorzystywane rolniczo. Wzbudza to silny niepokój mieszkańców. Wskazywali, że w okolicy od dawna panuje „głód ziemi”, a wywłaszczenia gruntów to dla nich przede wszystkim utrata możliwości dalszego zarobkowania. – Dlaczego za pola pod Wrocławiem płaci się więcej niż za grunty na dalszych odcinkach trasy? Skąd takie niesprawiedliwe stawki? – dopytywali rolnicy, obawiając się bardzo niskich odszkodowań.
– Wysokość odszkodowań zostanie ustalona w oparciu o wyceny rzeczoznawców majątkowych – poinformował Jacek Dzikowski, zastępca dyrektora ds. inwestycji wrocławskiego oddziału GDDKiA. Przyznał, że obecnie nie może podać dokładnych kwot. Wartość nieruchomości zostanie oszacowana na podstawie tzw. wartości rynkowej. – Jej określenie wymaga od rzeczoznawców uwzględnienia wielu uwarunkowań – zastrzegł J. Dzikowski.
Zgromadzeni dopytywali, czy jeżeli wszyscy mieszkańcy wyrażą swój sprzeciw, to budowa drogi może zostać zablokowana. GDDKiA nie pozostawiła złudzeń – protesty będą nieskuteczne, a opór grozi interwencją komornika i policji. J. Dzikowski nakłaniał jednocześnie do wcześniejszego, dobrowolnego wydawania nieruchomości. – Właściciele uzyskają 5-procentowy bonus od wartości wycenionej nieruchomości – zachęcał.
Odszkodowanie za wywłaszczenie gruntów pod S8 – jak je powiększyć?
Warto zwrócić uwagę na aspekty, do których GDDKiA na spotkaniu nie odniosła się w szczegółowy sposób. Przede wszystkim, odszkodowanie w pełni nie wynagrodzi utraty ziemi. Wartość gruntów jest ustalana w oparciu o ceny rynkowe z założeniem dobrowolnej sprzedaży, co nie odzwierciedla rzeczywistej sytuacji przymusowego wywłaszczenia. Utrata ziemi wiąże się dla rolników z brakiem możliwości dalszego zarobkowania. Dodatkowo, wyłaniani na podstawie przetargów rzeczoznawcy (kryterium wyboru jest niska cena) dokonują często wycen pospiesznie i bez dochowania staranności. Powoduje to, że w ich operatach szacunkowych (dokumentach z wyceną) pojawiają się błędy. Praktyka niestety pokazuje, że nieprawidłowości skutkujące zaniżeniem wartości odszkodowań są nagminne.
Aby uzyskać wyższe odszkodowanie, konieczne jest zatem działanie z wyprzedzeniem. Rolnicy powinni sięgnąć po pomoc prawną i zlecić niezależną wycenę nieruchomości jeszcze przed wydaniem decyzji ZRiD. Po jej uzyskaniu procedury będą zbyt zaawansowane, aby skutecznie zakwestionować kwotę odszkodowania. Wraz z nadaniem decyzji tzw. rygoru natychmiastowej wykonalności (standardowa praktyka) inwestor może od razu przejąć ziemię i rozpocząć budowę. Na zamówienie niezależnego operatu szacunkowego, który uwzględni wszystkie cechy wpływające na cenę nieruchomości, może nie być już czasu. Odwołanie od decyzji o wysokości odszkodowania wymaga także szczegółowego uzasadnienia – a tym samym wsparcia doświadczonej kancelarii prawnej. Bez odpowiedniej argumentacji ryzyko nieuwzględnienia wniosku jest bardzo wysokie.
Warto pamiętać, że budowa drogi S8 zostanie zrealizowana niezależnie od sprzeciwu właścicieli gruntów, a przebiegu trasy nie można już negocjować. Obecnie jedynym sposobem działania jest walka o jak najwyższe odszkodowanie.
Nasza kancelaria oferuje kompleksową pomoc w walce o wyższe odszkodowanie, zajmujemy się także zlecaniem wycen nieruchomości.
Zapraszamy do kontaktu.
Skontaktuj się z nami już na wczesnym etapie postępowania i uzyskaj nawet 28% wyższe odszkodowanie.
Budowa drogi S8 Wrocław – Łagiewniki: jak powiększyć odszkodowanie?
Coraz bliżej do wydania ZRID dla trasy S8 Wrocław – Łagiewniki. Budowa drogi ekspresowej wymaga przejęcia prywatnych nieruchomości. Właściciele gruntów przeznaczonych do wywłaszczenia powinni już …
Zbliża się termin wydania decyzji lokalizacyjnej dla CPK – to ostatni moment na przygotowanie się do wywłaszczenia
Wkrótce zostanie wydana decyzja lokalizacyjna Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) – potwierdził w wywiadzie dla PAP wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK, Maciej Lasek. Kluczowe …