Skarga na bezczynność organu

Załatwienie sprawy sądowej lub administracyjnej powinno następować bez zbędnej zwłoki i w możliwie jak najszybszym terminie. Problem w tym, że to co idealnie brzmi w przepisach ma niewiele wspólnego z rzeczywistością. Czas załatwienia spraw sądowych i administracyjnych, które rozpatrywane są w Polsce, należą do jednych z najdłuższych w Unii Europejskiej. Istnieje sposób egzekwowania od organu obowiązku terminowego załatwienia sprawy – jest nim skarga na bezczynność.
Termin załatwienia sprawy administracyjnej
Każda sprawa o charakterze administracyjnym ma swój własny termin, w którym powinna być załatwiona. Co do zasady ustawodawca wprowadza jeden maksymalny termin dla załatwienia spraw administracyjnych i jest nim miesiąc. Oczywiście dopuszczalne jest podawanie innych, z reguły dłuższych, terminów dla poszczególnych spraw administracyjnych (wynika to z przepisów szczególnych).
Jak stanowi art. 35 Ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (kpa), organy administracji publicznej obowiązane są załatwiać sprawy bez zbędnej zwłoki. Niezwłocznie powinny być załatwiane sprawy, które mogą być rozpatrzone w oparciu o dowody przedstawione przez stronę łącznie z żądaniem wszczęcia postępowania lub w oparciu o fakty i dowody powszechnie znane albo znane z urzędu organowi, przed którym toczy się postępowanie, bądź możliwe do ustalenia na podstawie danych, którymi rozporządza ten organ.
Załatwienie sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego powinno nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej – nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania, zaś w postępowaniu odwoławczym – w ciągu miesiąca od dnia otrzymania odwołania.
Załatwienie sprawy w postępowaniu uproszczonym powinno nastąpić niezwłocznie, nie później niż w terminie miesiąca od dnia wszczęcia postępowania. Przepisy szczególne mogą określać inne terminy niż określone powyżej.
Do terminów określonych w przepisach poprzedzających nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa dla dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania, okresu trwania mediacji oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo przyczyn niezależnych od organu.
Przekroczenie ustawowego terminu a obowiązki organu
Nawet w sprawach o skomplikowanym charakterze organ winien działać wnikliwie i szybko. Należy więc stwierdzić, że organ administracji publicznej prawidłowo zmierza do załatwienia sprawy nie narażając się na zarzut bezczynności czy przewlekłości, jeżeli prowadzi postępowanie zgodnie ze standardami wskazanymi w ogólnych zasadach kpa.
Zgodnie z art. 36 kpa każde przekroczenie maksymalnego ustawowego terminu załatwienia sprawy powoduje powstanie obowiązku:
- powiadomienia strony o zaistnieniu zwłoki,
- wskazania jej przyczyn oraz
- zakomunikowania stronie nowego terminu załatwienia sprawy wyznaczonego przez organ.
Przepisy nie dają jednak żadnych wskazówek, jaki długi może to być termin i w jaki sposób go liczyć. Może to doprowadzić do przekroczenia przez organ maksymalnych terminów wskazanych w art. 35 kpa.
Stwierdzenie stanu bezczynności organu administracji publicznej
Aby można było skorzystać ze skargi na bezczynność organu niezbędne jest wstępne ustalenie czy doszło do stanu bezczynności. W przeciwnym wypadku, jeśli strona postępowania pospieszy się ze swoją skargą jej stanowisko nie zostanie uwzględnione (skarga nie będzie rozpatrzona pozytywnie).
Z bezczynnością organu administracji publicznej, mamy do czynienia wówczas, gdy w prawnie ustalonym terminie organ nie podjął żadnych czynności w sprawie lub wprawdzie prowadził postępowanie, ale mimo ustawowego obowiązku w tym zakresie nie zakończył postępowania wydaniem decyzji, postanowienia lub innego aktu albo nie podjął stosownej czynności.
Dotyczy to zarówno sytuacji, gdy decyzja lub postanowienie nie zostały podjęte w pierwszej instancji, jak i przypadku, gdy w obowiązującym terminie nie zostały one wydane przez organ drugiej instancji, jeżeli oczywiście w odniesieniu do danej decyzji lub postanowienia istnieje możliwość uruchomienia toku instancji.
Bezczynność organu objęta kognicją sądów administracyjnych (zakresem spraw, którymi sąd administracyjny może się zajmować) dotyczy także sytuacji, gdy organ odmawia wydania aktu lub podjęcia czynności mimo istnienia w tym względzie ustawowego obowiązku, albowiem stan taki skutkuje nierozpoznaniem sprawy w terminie.
Kiedy powstaje stan bezczynności organu?
Stan bezczynności organu w załatwieniu indywidualnej sprawy administracyjnej powstaje z chwilą upływu przewidzianego prawem terminu do jej załatwienia. Stąd w piśmiennictwie zgłoszony został postulat posługiwania się zwrotem „nieterminowość załatwienia sprawy”, w miejsce pojęcia „bezczynności”, jako określeniem bardziej właściwym pod względem znaczeniowym.
Jak słusznie zaznaczył Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w wyroku z dnia 11 sierpnia 2021 r. (sygn. akt II SAB/Sz 65/21), bezczynność zachodzi wówczas, gdy w prawnie określonym terminie organ nie podjął żadnych czynności w sprawie lub gdy wprawdzie prowadził postępowanie lub też podejmował uzasadnione prawnie czynności, jednakże – mimo istnienia ustawowego obowiązku – nie zakończył postępowania wydaniem stosownego aktu lub podjęciem stosownej czynności.
Przewlekłość postępowania administracyjnego – kiedy do niej dochodzi?
Terminem pokrewnym bezczynności jest przewlekłość postępowania. Należy traktować ją jako stan sprawy, którego zaistnienie sąd ocenia bez względu na to, czy organ wydał decyzję, gdyż jest ona zjawiskiem (sytuacją) niezmiennym, co najwyżej stopniowalnym.
Przewlekłość postępowania zachodzi wówczas, gdy jest ono prowadzone dłużej niż jest to niezbędne do załatwienia sprawy, a podejmowane przez organ działania nie charakteryzują się koncentracją, względnie mają charakter czynności pozornych, nieistotnych dla merytorycznego załatwienia sprawy. Nie każde przekroczenie terminu automatycznie oznacza przewlekłość — sąd zawsze bada, czy działania organu były rzeczywiście pozorne lub niecelowe,
O przewlekłym prowadzeniu postępowania można mówić, gdy organowi będzie można skutecznie przedstawić zarzut niedochowania należytej staranności w takim zorganizowaniu postępowania administracyjnego, aby zakończyło się ono w rozsądnym terminie. Względnie zarzut przeprowadzania czynności (w tym dowodowych) pozbawionych dla sprawy jakiegokolwiek znaczenia. Przewlekłość postępowania zachodzi, gdy jest ono długotrwałe, prowadzone rozwlekle i trwa ponad konieczność wyjaśnienia okoliczności faktycznych i prawnych niezbędnych do jej rozstrzygnięcia.
Więcej o przewlekłości oraz skardze na nią przeczytasz w artykule:
Wniesienie ponaglenia na bezczynność w postępowaniu administracyjnym
W przypadku bezczynności organu administracji i przewlekłości postępowania administracyjnego, osoba poszkodowana korzysta z identycznych procedur i środków prawnych. Jednakowe są także konsekwencje prawne.
Pierwszą czynnością jest złożenie ponaglenia do organu wyższego stopnia. Jeśli organ uzna takie pismo za uzasadnione wyznaczy nowy termin załatwienia sprawy i jednocześnie zarządzi wyjaśnienie powodów zwłoki organu administracyjnego.
W przypadku, gdy organ prowadzący sprawę zastosuje się do zaleceń swoich przełożonych, sprawa zostaje zakończona i nie przysługuje już prawo do wniesienia skargi na bezczynność.
Czasami okazuje się jednak, że wspomniane ponaglenie jest nieskuteczne i organ I instancji w dalszym ciągu nie zakończył prowadzonego postępowania. W takiej sytuacji strona lub uczestnik zyskuje prawo do złożenia skargi na bezczynność organu bezpośrednio do wojewódzkiego sądu administracyjnego.
Skarga na bezczynność organu administracyjnego
Skargę do sądu administracyjnego wnosi się w formie pisemnej za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi. Organ, o którym mowa powyżej, przekazuje skargę sądowi wraz z kompletnymi i uporządkowanymi aktami sprawy i odpowiedzią na skargę, w postaci papierowej lub elektronicznej, w terminie trzydziestu dni od dnia jej otrzymania.
Skargę wniesioną za pośrednictwem konsula minister właściwy do spraw zagranicznych przekazuje sądowi wraz z kompletnymi i uporządkowanymi aktami sprawy, a także odpowiedzią na skargę, w postaci papierowej lub elektronicznej, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia jej otrzymania przez konsula.
Organ, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania zaskarżono, może w zakresie swojej właściwości uwzględnić skargę w całości w terminie trzydziestu dni od dnia jej otrzymania. W przypadku skargi na decyzję, uwzględniając skargę w całości, organ uchyla zaskarżoną decyzję i wydaje nową decyzję.
Co w przypadku stwierdzenia bezczynności organu administracyjnego?
Uwzględniając skargę, sąd stwierdza jednocześnie, czy działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania miały miejsce bez podstawy prawnej albo z rażącym naruszeniem prawa. Sąd, uwzględniając skargę na bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania przez organy:
- zobowiązuje organ do wydania w określonym terminie aktu, interpretacji albo do dokonania czynności;
- zobowiązuje organ do stwierdzenia albo uznania uprawnienia lub obowiązku wynikających z przepisów prawa;
- stwierdza, że organ dopuścił się bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania.
Jednocześnie sąd stwierdza, czy bezczynność organu lub przewlekłe prowadzenie postępowania przez organ miały miejsce z rażącym naruszeniem prawa. Sąd może ponadto orzec o istnieniu lub nieistnieniu uprawnienia lub obowiązku, jeżeli pozwala na to charakter sprawy oraz niebudzące uzasadnionych wątpliwości okoliczności jej stanu faktycznego i prawnego.
Sąd może ponadto orzec z urzędu albo na wniosek strony o wymierzeniu organowi grzywny lub przyznać od organu na rzecz skarżącego sumę pieniężną do wysokości połowy kwoty określonej w art. 154 § 6 Ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.
Źródła:
-
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
-
Ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi
-
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 13 maja 2021 r. sygn. akt I SAB/Wr 324/21
-
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 11 sierpnia 2021 r. sygn. akt II SAB/Sz 65/21
Ogrodzenie a kara za zajęcie pasa drogowego
Wybudowanie ogrodzenia w pasie drogowym grozi gigantyczną karą administracyjną. Czy zarządca drogi ma prawo ukarać właściciela nieruchomości, jeśli naruszenie granic pasa drogowego było nieświadome i …
Opłata za zajęcie pasa drogowego – czy można jej uniknąć?
Aby zająć pas drogowy, należy uzyskać zezwolenie i uiścić stosowną należność. Przeczytaj dzisiejszy artykuł i dowiedz się, czy istnieje opcja zwolnienia z tej opłaty oraz …